Stádlecký řetězový most
Stádlecký most přes Lužnici je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v Česku a stojí od roku 1975 pod městysem Stádlec.
Původně, v letech 1848–1960, překlenoval Vltavu u Podolska. V roce 1959 byl jako Podolský most prohlášen národní technickou památkou. V letech 1960–1975 byl rozebrán a přemístěn na dnešní místo na Lužnici. Most postavil Vojtěch Lanna v letech 1847–1848 podle projektu inženýra Gassnera a B. Schnircha přes Vltavu v Podolsku. Most sloužil dlouhá léta, až do roku 1960. Od konce třicátých let stál ale již most nový, železobetonový, přímo nad stávajícím mostem. Po napuštění přehrady Orlík by byl most, v té době již kulturní památka, potopen a proto se rozhodlo o jeho pečlivém rozebrání, dokumentaci a uložení na místě mimo zatopený břeh. Ze zahraničí přišla v šedesátých letech nabídka na odkoupení mostu, byla však zamítnuta a bylo rozhodnuto o pozdějším přestěhování a znovusestavení.
Z několika možných lokalit bylo vybráno malebné místo na Lužnici, na silnici mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Na tomto místě je v provozu již od slavnostního otevření 25. května 1975.
Tip navíc
Od mostu se lze vydat po několika turistických trasách. První je po červené proti proudu řeky ke zřícenině Příběnice nebo až do Tábora a druhá vede po červené či modré k hradu Dobronice a pak do Bechyně.
Můžete se zde napojit na Stezku údolím Lužnice-první česká pěší trasa, která získala prestižní evropskou certifikaci Leading Quality Trails Best of Europe. Zařadila se tak mezi nejlepší turistické trasy Evropy. Provede vás hlubokým údolím řeky Lužnice, okolo starých mlýnů a zřícenin a historickými městy Tábor a Bechyně.
Adresa cíle | Stádlecký řetězový most, obec Stádlec |